Vakantie, feest, vrijheid, lekker allemaal. Gooi alle remmen maar los. Of nee, toch maar liever niet? Totaal ontremd zijn is ongezond. Zo niet voor jezelf dan wel voor anderen om je heen. Die kwaliteit, gezonde remming, dat noemen we ook wel inhibitie. Eén van de executieve vaardigheden. Kinderen met enige remming doen het in het onderwijs vaak beter. Omdat we steeds beter weten welke vaardigheden belangrijk zijn, lijkt het of we deze ook steeds meer als dóel meer dan als uitkomst van onderwijs zijn gaan zien. Zijn er aanbieders op de markt die een training executieve vaardigheden aanbieden. Doe ik niet.
Wist je dat vrij, ongeleid spel niet leidt tot ongeleide projectielen, maar juist tot kinderen met uitstekend geoefende executieve vaardigheden? Boompje klimmen is zo’n voorbeeld. Prachtig beschreven door Bart Heeling afgelopen week, die op geweldige wijze een bijdrage deed aan het durven én kunnen van zijn leerling door het uit te dagen. Hoe dit soort leren vervolgens om zeep geholpen werd lees je er ook.
Hoe meer kennis je verwerft over het leren van kinderen, hoe beter jouw onderwijs wordt. En precies dat is waar ik met mijn Bureau aan BIJdraag (pun intended). Mijn scholingen gaan over taal- en cultuurafstand, NT2, goede instructie en expliciete directe instructie bij NT2 #EDINT2 – oh ja, en dan doe ik ook nog ‘iets’ met burgerschap 😉 – ook dáár geldt dat meer kennis over burgerschap en democratie (ook over hoe het zo over de schutting gegooid is) helpt bij het uitvoeren van de Wet. Want ja, dat is het. Kan ik ook niks aan doen. Hoewel?
De laatste post van een jaar Majakalender. Voor de bezitters van de papieren versie: omslaan maar en dan aan het einde van de maand bij het oud papier! Wens ik jullie allen alvast een vliegende start 🐝.