Zo’n kort zinnetje. Zo ontzettend waar zeg je. Maar dan de volgende stap: dat rugzakje eens zorgvuldig uitpakken.
Die van jouzelf dan hè? Want daarin huizen de overtuigingen van jouzelf over jouzelf. En die over anderen worden daardoor gekleurd. We zijn gevormd door ervaringen en ook gevoed met beelden, verhalen, films en podcasts. Daardoor hebben we ook zaken geleerd die niet altijd kloppen.
Heb je nu een kloppend hart voor onderwijs? Ga dan samen met jouw collega’s in gesprek. Wat zijn nu die grote ervaringen die jou gevormd hebben? En die van jouw collega? Hoe beïnvloedt dat hoe je kijkt naar de ander, de leerling, de ouder? Voeden we elkaar in oordelen of houden we elkaar een spiegel voor? Hebben we oog voor de ongekende achtergrond van de ouder, de leerling?
Oprechte interesse in de ander is een begin. Oprechte interesse, juist als het moeilijk is en de communicatie stroef verloopt. Willen we werken aan kansrijk onderwijs voor alle leerlingen, zullen we moeten leren perspectief te nemen.