Over Bureau d’r Bij
‘Ontwikkeling als basis voor beter onderwijs. Dat is waar ik voor sta.’
Nieuwkomersscholen en -klassen schieten als paddenstoelen uit de grond, onder andere door klimaatvluchtelingen en de oorlog in Oekraïne. De opmaat in vluchtelingenstromen levert onrust op in het nieuwkomersonderwijs: er zijn scholen die in de knel komen en veel leerkrachten die het nieuwkomersonderwijs nog in de vingers moeten krijgen. Daar komt bij dat scholen door de wettelijke opdracht burgerschap een extra last ervaren. Nóg een bal erbij om mee te jongleren.
Ik help scholen zich – met stevige kennis – te verhouden tot deze complexiteit.
Met scholing die ervoor zorgt dat je kunt kiezen wat je in de lucht houdt. We pakken wel weer een nieuwe bal erbij als we daaraan toe zijn.
Ook leer ik scholen denken en spreken over welke taken van hen zijn en welke van de ander. Onderwijs moet gaan over het bijbrengen van zoveel mogelijk kennis ván de wereld en vóór de wereld.
Dat doe ik zo
Ik neem mijn eigen jarenlange ervaring in het (nieuwkomers)onderwijs mee en geef van daaruit bevlogen scholingen op maat, waarin je in een aantal stappen de basis leert over taalafstand, cultuurafstand en effectief lesgeven (aan nieuwkomers).
Gemiddeld zijn drie dagdelen scholing voldoende om weer vooruit te kunnen. Hierna is jullie kennis verstevigd én weet je waar je eventueel nog verdere verdieping wilt.
Hier geloof ik in
Ik geloof dat kinderen van nieuwkomers veel meer weten en veel meer kunnen leren dan we vaak denken. We moeten weten met welke beelden we gevoed zijn waardoor dit zo werkt. Nu is het zo, dat waar we de ouders zien, we daar ook hun kinderen verwachten. Denk maar eens aan stereotype beelden van de schoonmaakster, de vuilnisman of de pakketbezorger. En dan zeggen we ook nog ‘daar is niks mis mee’, maar lage verwachtingen, daarmee missen we zoveel kansen.
Ik ben er van overtuigd dat deze leerlingen juist ook door goed onderwijs de beste kansen kunnen krijgen in de maatschappij.
Lang verhaal kort
Mijn bevlogenheid en gedegen kennis en ervaring in het onderwijs zet ik bij voorkeur in om kansen te scheppen voor leerlingen met een afstand tot het onderwijs en de maatschappij. Dit doe ik door kennisoverdracht aan onderwijsteams. Ons onderwijs is een vak apart. Vol uitdagingen en complexe vragen, maar daardoor ook vol kansen tot groei!
Ik werk door heel Nederland
Het onderwijs versterken met mijn expertise, dat gaat vanzelfsprekend over provinciegrenzen heen. Ik hou van solidariteitsprincipes en werk daarom met een vast halve dag tarief. Gedegen voorbereiding, lestijd en reistijd, alles zit erin. De ene keer kost het één meer tijd, de andere keer het ander.
Dronten
Puth
Heemserveen
Baexem
Burgum
Luttelgeest
Eindhoven
Aalden
Echt
Uithuizermeeden
Emmen
Breda
Sellingen
Ter Apel
Franeker
Hoogeveen
Papenvoort
Sneek
Winschoten
Hoogezand
Nieuw-Amsterdam
Balk
Vlaardingen
Drachten
Arnhem
Landgraaf
Maastricht
Eelde
Heerlen
Raalte
Leeuwarden
Lelystad
Assen
Valkenburg
Nijkerk
Castricum
Heerhugowaard
Utrecht
Groningen
Amsterdam
Amersfoort
Ede
Delft
Maja Zuiderveld
Ervaring
- Leerkracht
- Intern Begeleider
- Schoolbegeleider Samenwerkingsverband
- Directeur azc-school & expertisecentrum anderstaligen
Weetjes
- Ik ben dochter van een Nederlandse vader en een moeder die als arbeidsmigrant in de jaren 70 vanuit het voormalig Joegoslavië naar Nederland kwam.
- Sinds de dag dat ik kan lezen ben ik een boekenverslinder. Het boek ‘De fantastische mijnheer Vos’ heb ik minimaal drie keer uitgelezen.
- Ik ben een notoir speciaalbierliefhebber en een Bourgondiër. Goed, lekker eten, daar mag je me voor wakker maken. Of nou ja, ik houd ook erg van slapen.
- Ik ben wel eens vergeleken met het personage ‘Plezier’ in de Disneyfilm Binnenstebuiten.
- Ik hou van de rijkdom van verschillen. Van kinds af aan weet ik: juist door verschillen ontstaan mogelijkheden én mensen kunnen veel meer dan ze zelf voor mogelijk houden.
- Inclusie, kinderrechten en burgerschap zijn thema’s die steeds weer terugkomen op mijn levenspad.
Maja in 4 kreten:
- Onderwijsexpert / Didacticus
- Nieuwkomers
- Oog voor verschillen
- Theorie én praktijk